هدف از مشاوره تحصیلی پند و اندرز گرفتن و نیز تحمیل یک راه حل به دانش آموز نیست،
و در نهایت می توان گفت مشاوره تحصیلی نه تنها تعیین تکلیف نمودن برای دانش آموز نیست بلکه یک نوع هنر یادگیری است به گونه ای که یک مشاور متخصص و خوب،
با داشتن مهارت و صلاحیت علمی و حرفه ای تلاش می نماید تا با توجه به وضعیت و علاقه دانش آموز،
نیاز او را بر آورده و با تلاش برای خودشناسی مراجع و کسب بهترین راه و روش او را به نتیجه دلخواه خود برساند.
بسیاری از دانش آموزان سخت کوش و فعال سرزمین عزیزمان ایران، با وجود علاقه به علم آموزی و پیشرفت تحصیلی،
متأسفانه به دلیل نداشتن یک راهنما و مشاور خوب و مشاوره تحصیلی رایگان با تجربه از پیشرفت لازمه باز می مانند و نمی توانند آنگونه که شایسته آنهاست،
قدم بردارند و در برداشتن قدمهای خود در مسیر تحصیل دچار تزل و سستی شده و در نتیجه باعث جا ماندن از رقیبان و دوستان خود می شوند.
خیلی از دانش آموزان ما در تمامی مقاطع تحصیلی فقط و فقط به خاطر نداشتن یک برنامه ریزی منظم درسی،
و یا اجرای یک برنامه اشتباه بدون در نظر گرفتن وضعیت تحصیلی و شرایط اجتماعی دانش آموز و روحیات و ویژگی های شخصی هر فرد،
دچار مشکل شده و با افت تحصیلی مواجه شده در نتیجه شکست می خورند
و ذوق و شوق ادامه تحصیل در این دانش آموزان به مرور زمان از بین می رود.
اینجاست که اهمیت مشاوره تحصیلی در پیشرفت تحصیلی داوطلب و رقم زدن آینده تحصیلی تاثیر مستقیم دارد
و می تواند راه درست را با آگاهی کامل با انتخاب بهترین مشاوره تحصیلی هموار نمود.
یک مشاوره تحصیلی از طریق مشاوره با دانش اموز به او در کسب مراحل زیر کمک می کند:
در دوره ی ابتدایی آنچه که مورد نیاز دانش آموزان در مشاوره تحصیلی دبستانی ها است،
اطلاع یافتن درباره چگونگی پیشرفت و پیدا کردن نقاط ضعف دانش آموزان در زمینه رفتاری، درسی خصوصا در موارد مختلف درسی و به منظور رفع مشکلات دانش آموزان است.
برای اینکه راهنمایی در این دوره به شکل بهتری به دانش آموزان ارائه شود.
– از نظر شنوایی و بینایی مورد سنجش قرار گیرند.
– بررسی شود که آیا دانش آموزانی که در سال اول ثبت نام کرده اند
آمادگی لازم برای ورود به مدرسه را دارند.
– بررسی وضعیت روانی- اجتماعی و خانوادگی دانش آموزان.
– بررسی شود که آیا دانش آموزان مطالب را می فهمند.
– بررسی شود آیا دانش آموزان درباره شناسایی حروف آشنایی دارند
و می توانند بخوانند و بنویسند.
– بررسی شود آیا دانش آموزان در انجام چهار عمل اصلی مشکلاتی دارند.
– بررسی شود آیا دانش آموزان در یادگیری دروس پیشرفت دارند یا در این مورد ضعیف هستند.
– بررسی شود آیا دانش آموزان نیاز به شرکت در کلاس های تقویتی و معلم خصوصی دارند.
پس از اخذ امتحان از دانش آموزان در دروس مختلف می توان این نکته را فهمید که هر کدام از دانش آموزان در چه قسمت هایی از دروس قوی، ضعیف و یا متوسط هستند،
سپس آن ها را به گروه های مختلفی که وجوه اشتراک دارند تقسیم کرد.
برای اخذ تصمیم در پاره ای موارد باید از اولیا دانش آموزان یا مسئولین مدرسه کمک گرفت. مخصوصا در زمینه تشکیل کلاس های تقویتی یا گرفتن معلم خصوصی برای کمک به دانش آموز در راه شناخت حروف، خواندن، نوشتن و حساب کردن.
اما خود دانش آموز نیز باید در این زمینه فعال باشد تا بتواند راهنمایی های ارائه شده را در تنظیم برنامه های درسی و گذراندن اوقات فراغت به کار گرفته و به آن عمل کند.
با ورود دانش آموز به دوره دوم تعلیمات عمومی بر نیازهایش اضافه می شود.
یکی ازاین نیازها نیاز به مشاوره تحصیلی ومشاوره شغلی است.
در بایان این دوره دانش آموز نیاز به مشاوره انتخاب رشته دارد که باید با دادن راهنمایی های لازم
توسط اولیا مدیران معلمان و مشاوران دورنمای انتخاب رشته برای ورود
به دوره های بعدی تحصیلی به وی ارائه شود.
بنابراین باید در مورد رشته های تحصیلی آموزش دوره دوم متوسطه
و ضوابط ورود به هر یک و ارتباط هریک از رشته های تحصیلی دانشگاهی و ارتباط این رشته ها با مشاغل مختلف جامعه اطلاعات جامع و دقیقی
به دانش آموزان ارایه شود خود شناسی از نظر شناخت علایق استعدادها و خصوصیات شخصیتی که بتواند بر اساس ان در دوره های بعدی تصمیم گیری کند،
نیز از جمله نیازهای داش آموزان این دوره است.
بعضی از دانش آموزان دوره های اول متوسطه بنا به دلایلی مایل و یا قادر نیستند که به ادامه تحصیل ببردازند تا وارد دوره دوم متوسطه شوند.
این گروه از دانش آموزان نیازمند کسب اطلاعات شغلی هستند.
در این ضمینه مشاور ضمن آشنا کردن دانش آموزان با امکانات شخصی
و خانوادگی شان برای دیدن دوره های کار آموزی آنها را راهنمایی می کند.
درباره این سایت